Ett dödsfallsintyg med släktutredning är ett av de viktigaste dokumenten du behöver efter ett dödsfall. Det visar att en person har avlidit och listar de närmaste anhöriga. Intyget används för att bevisa dödsfallet och visa vem som har rätt att hantera ärenden kopplade till dödsboet.
Du beställer dödsfallsintyget via Skatteverket. Det enklaste sättet är att ringa deras kundtjänst eller använda deras e-tjänst. Intyget skickas hem till dig med post och är kostnadsfritt.
Du behöver intyget för att:
- Kontakta banken och avsluta konton
- Ta över eller säga upp abonnemang
- Kontakta Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och försäkringsbolag
- Påbörja bouppteckningen
Det är vanligt att man tror att man behöver ett testamente för att börja hantera dödsboet – men det är dödsfallsintyget som kommer först. Det fungerar som en identitetshandling för det avlidnas dödsbo.
Tänk på att bara nära anhöriga har rätt att beställa intyget. Är du barn, make/maka, sambo eller annan arvinge kan du få det. Är du osäker kan du fråga Skatteverket vad som gäller.
Med FRIDE får du hjälp att hålla koll på alla steg. Vi påminner dig om vad du behöver beställa – och när. Du får tydliga instruktioner så att inget missas.