När en person avlider måste dödsboets tillgångar och skulder kartläggas. I de flesta fall görs detta genom en bouppteckning, men i enklare fall kan en dödsboanmälan räcka. Här reder vi ut vad som gäller.
En bouppteckning är en juridisk handling som visar den avlidnes tillgångar, skulder och arvingar. Den ska upprättas inom fyra månader efter dödsfallet och skickas in till Skatteverket.
Bouppteckning krävs när:
Den kan göras av arvingarna själva eller med hjälp av jurist. Det är vanligt att ta hjälp för att undvika formella fel.
Om den avlidne saknade tillgångar utöver det som behövs för begravningen kan en dödsboanmälan göras istället. Den upprättas av kommunens socialtjänst och ersätter då bouppteckningen.
Dödsboanmälan kan göras om:
Socialtjänsten bedömer om förutsättningarna är uppfyllda.
Hantera inte några pengar, egendomar eller kontakter med banken innan socialtjänsten har tagit ställning. Gör du det, kan bouppteckning bli obligatorisk även om det annars hade räckt med dödsboanmälan.
Är du osäker på vad som gäller i just ditt fall? Fråga gärna vår Fride AI Assistent, eller kontakta oss om du vill ha råd.